środa, 29 marca 2023

Stargard

 W pierwszym zdaniu tego postu muszę koniecznie napisać, że ODKRYWCY  mają już za sobą  100 wycieczek, a ta do Stargardu otworzyła następną setkę:))

Czy byłam na każdej? Prawie. Myślę ,że liczba wycieczek na których nie byłam nie przekroczyła dziesiątki:))

Stargard uzyskał prawa miejskie w 1243 roku, jest jednym z najstarszych  miast w Polsce.  

  Podczas zwiedzania Stargardu oprowadzała nas przewodnik pani Elżbieta.

Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy od Muzeum Archeologiczno - Historycznego.

     

Zgromadzono tu sporo eksponatów.
Ciekawy jest zbiór monet, które można oglądać używając szkła powiększającego.
Jak widać na zdjęciu monety zaciekawiły naszego szefa.


Moje koleżanki zainteresowały się faktami historycznymi .

 

Po zwiedzeniu muzeum udaliśmy się w kierunku Staromiejskiego Rynku.


                                           Po drodze mijamy Bramę Pyrzycką.

Na Rynku zobaczyliśmy zabytkowe  średniowieczne kamieniczki. Ten jasny budynek to ratusz , wybudowany w XIII wieku, przebudowany w XV.
 
Największą i najcenniejszą budowlą na rynku jest Kolegiata Mariacka, czyli Kościół Najświętszej Maryi Panny Królowej Świata. 

Wieża kościoła (83,5 m) jest widoczna  w wielu punktach miasta.
Z naszą grupą zwiedziliśmy wiele kościołów , ale takiego jak ta kolegiata jeszcze nie widzieliśmy.

Kościół jest jedną z najznakomitszych świątyń gotyckich.

W kościele  są prowadzone prace remontowo konserwatorskie, dlatego fotografowałam przede wszystkim górną część.
                                   Zdjęcia robiłam komórką( nienajlepszą zresztą)
ale wydaje mi się, że widać  potęgę budowli.

Podczas prac konserwatorskich  zmontowano organy piszczałkowe.

Kolegiata z zewnątrz.
Na terenie starego miasta znajdują się 22zabytki w stylu późnego gotyku lub baroku, zbudowane ze średniowiecznej czerwonej dużej cegły.
Do nich należą też baszty i bramy.




Na zakończenie zdjęcie naszej grupy


Koleżanka  zauważyła ,że jest nas kilka w bardzo podobnych kurtkach.

                                          Ustawili nas na początku grupy,

Wyglądamy jak uczennice w mundurkach:))



 Pozdrawiam serdecznie wszystkich odwiedzających:))
























9 komentarzy:

  1. Wspaniałe są te Wasze wycieczki, aż chciałoby się powędrować razem z Wami. I rzeczywiście, na ostatnim zdjęciu wyglądacie jak spod jednej igły. Od pistacji po musztardę, wszystkie kolory na czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Stargard jest przepiękny, byłam u się zachwyciłam. Polecam każdemu. Pozdrawiam serdecznie 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Meg , wróciłaś do pisania? Bardzo się cieszę. Pozdrawiam serdecznie:))

      Usuń
  3. Stargard jest bardzo ciekawym miastem pełnym zabytków. Cieszę się że miałam okazję tam być. Byłabym dziewiąta do zdjęcia, też mam taką kanarkową kurtkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja cieszę się, że byłam razem z Tobą Teniu na tej wycieczce. Byłam zachwycona bogactwem cennych zabytków tego miejsca. Pozostały nam miłe wspomnienia i mnóstwo zdjęć. Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  5. Stargard znam tylko z dworca PKP. Dziękuję za możliwość bliższego poznania. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie miałam pojęcia, że Stargard jest takim pięknym miastem. Dziękuję, że dzięki Tobie mogłam go zobaczyć.
    Życzę Tobie dobrego czasu świątecznego, wielu przemyśleń i wyciszenia, bo tylko w ciszy można usłyszeć swój wewnętrzny głos.
    Pozdrawiam świątecznie:

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne zdjęcia, dziękuję za możliwość wirtualnego zwiedzania. Życzę zdrowych, spokojnych i radosnych świąt wielkanocnych.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jaki piękny kościół! Nigdy nie byłam w Stargardzie.

    OdpowiedzUsuń